Artysta w kuchni - 2017

Podsumowanie projektu “Artysta w kuchni” – II mobilność

06.07.2018
Podsumowanie projektu "Artysta w kuchni" - II mobilność 8

22 czerwca 2018 r. w Zespole Szkół nr 3 w Bochni odbyło się spotkanie uczestników projektu „Artysta w kuchni” - nr 2016-1-PL01-KA102-025061 współfinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na zasadach programu Erasmus+,  mające na celu podsumowanie i upowszechnienie rezultatów drugiego wyjazdu na 4 tygodniowy staż zawodowy do Grecji. Podczas spotkania przedstawione zostały cele projektu t.j. podniesienie kompetencji zawodowych uczniów, zdobycie przez nich nowych doświadczeń, poznanie nowoczesnych rozwiązań jak i zwiększenie potencjału współpracy międzynarodowej wszystkich stron zaangażowanych w projekt, zrealizowanie śródrocznej praktyki zawodowej przewidzianej w podstawie programowej dla zawodu i uzyskanie certyfikatu Europass Mobilność. Zrealizowanie tego projektu pozwoli na osiągnięcie długofalowych korzyści przekładających się na rozwój kapitału ludzkiego oraz rozwój sektora kształcenia i szkolenia zawodowego, a także regionalnej gospodarki, o sile, której młodzi ludzie będą stanowić w najbliższych latach.

Pozyskana kwota ponad 141 000 Euro, pozwoliła zrealizować wszystkie założone cele  a przede wszystkim dokonać rozwoju zawodowego i osobistego uczestników projektu.

Dzięki udziałowi w projekcie młodzież objęta wsparciem mogła poznać nową kulturę, grecką kuchnie, branżę turystyczno-hotelarską, język angielski branżowy, język grecki, oraz nowe rozwiązania techniczne i technologiczne.

Uczniowie przed wyjazdem uczestniczyli w intensywnym kursie języka angielskiego i języka greckiego, poznawali historię i kulturę Grecji. W trakcie stażu pod nadzorem wykwalifikowanych pracowników hoteli oraz nauczycieli ze szkoły, realizowali szczegółowy program stażu a zdobyte przez nich kompetencje były oceniane na podstawie specjalnej karty oceny zawierającej elementy systemu ECVET(Europejski System Akumulowania i Przenoszenia Osiągnięć w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym).

Praktyki zorganizowane były w dwóch hotelach: Golden Sun i San Panteleimon.

Młodzież uczyła się pod nadzorem szefów kuchni jak przyrządzać tradycyjne greckie potrawy takie jak: moussaka, gyros, souvlaki czy tzatziki.  Mieli możliwość przygotowywać „tsipoyromezedes”, czyli przystawki i przekąski do tradycyjnego greckiego napoju – tsipoyro oraz przygotowywać
i dekorować popularne desery greckie.

Czynnie pracując w kuchni zapoznali się także z wybranymi recepturami oraz dostępnymi składnikami regionalnymi, które dominują w greckiej kuchni.

Uczniowie poznali także zasady podawania i dekorowania potraw kuchni greckiej, przygotowania sali konsumenckiej w zależności od imprezy gastronomicznej i zasady obsługi klienta. Podczas codziennej praktyki w kuchni do zadań młodych ludzi należało przygotowywanie półproduktów, sałatek i dań głównych, napojów, jak również przygotowanie porannego serwisu, obsługa klienta i serwis w restauracji hotelowej, barze oraz przy basenie hotelowym.

Wszyscy uczestnicy przeszli szkolenie z zakresu przygotowywania, dekorowania
i serwowania drinków. Uczyli się obsługi maszyn, w tym ekspresów, spieniaczy, a także technik służących do profesjonalnego przygotowania kawy m.in. typu fredo i frappe. Zapoznali się również
z systemem składania, realizacji i rozliczania zamówień.

Uczniowie klas hotelarskich poznali zasady housekeepingu, zasady obsługi gości w recepcji oraz obsługę systemów rezerwacyjnych stosowanych w hotelach. Dowiedzieli się jak złożyć
i potwierdzić rezerwację, jak wystawić fakturę i rozliczyć się z urzędem skarbowym według obowiązujących zasad panujących w Grecji.

Przy okazji wykonywania codziennych prac młodzież doskonaliła umiejętności posługiwania się branżowym językiem angielskim i greckim. Życzliwość i pomoc pracowników hoteli i restauracji sprzyjała pokonywaniu bariery językowej i nowych wyzwań zawodowych, jakie stanęły przed uczestnikami projektu.

Młodzież miała okazję zwiedzić greckie zakłady, w których przekazane zostały im obszerne informacje w zakresie produkcji greckich specjałów. Odwiedzili piekarnię gdzie zapoznali się
z nowoczesnymi technikami wypiekania chleba, bagietek i ciast. Poznali także tajemną wiedzę powstawania jogurtu greckiego, sera feta i sera podpuszczkowego. W tłoczarni oliwy dokładnie prześledzili drogę od oliwki zebranej z drzewa aż do oliwy, którą doprawiamy sałatki na naszych stołach. Byli również w rodzinnej winiarni, gdzie właściciel opowiedział im o procesie produkcji wina białego i czerwonego oraz lokalnego napoju o nazwie tsipuro, produkowanego z wytłoczków winogron.

Zapoznali się również z dostępnymi składnikami lokalnymi podczas wizyty na targu produktów regionalnych, gdzie cała grupa szukała produktów do wybranych potraw
na posiłki w kolejnych dniach.

Po pracy, w czasie wolnym praktykanci mogli korzystać z kąpieli w Morzu Egejskim, wypoczywać na plaży i korzystać z pięknej, słonecznej pogody oraz miejscowych atrakcji. Czas wolny od zajęć objętych programem stażu wykorzystywany był na niezapomniane i poznawcze przygotowanie kulturowe uczestników projektu. W tym celu zrealizowane były wycieczki po Grecji.

Meteory – gdzie młodzież mogła zwiedzić „Wielki Meteor” – najwyżej położony
i  najwspanialszy monastyr z  męskim klasztorem znajdujący się na światowej liście dziedzictwa UNESCO. To połączenie krajobrazu o wyjątkowo spektakularnej urodzie z obecnością średniowiecznych klasztorów. To cudowne miejsce z pięknymi widokami, pełne niezwykłej atmosfery, wiedzy, kultury i religii prawosławnej. Oprócz wielu cennych informacji, jakie młodzież otrzymała
od przewodniczek miała także możliwość poznania sztuki pisania ikon.

Podczas rejsu na wyspę Skiathos poznali znaczenie barw flagi greckiej, detale architektury typowej dla wysp greckich oraz różnice, jakie niewątpliwie są między Grecją kontynentalną
a wyspiarską. Mieli możliwość podziwiać piękno wyspy i otoczenia oraz zobaczyć delfiny. Podczas rejsu uczyli się greckich tańców (Syrtaki i Zorby).

Miejscowość Thessaloniki – gdzie mieli okazję zobaczyć m.in. posąg Aleksandra Wielkiego
na koniu, Białą Wieżę, Łuk Triumfalny Galeriusza, Cerkiew Św. Demeriusza oraz Rotundę – najstarszy zabytek w Thessalonikach pochodzący z przełomu III i IV wieku.

Park Narodowy Olimpu – jeden z dwóch najstarszych Parków Narodowych Grecji oraz schronisko Stavros położone na wysokości 944 m n.p.m.

Miejscowość Litochoro oraz jego największą atrakcję, czyli wąwóz rzeki Enipeas

Wszyscy uczestnicy projektu zapoznali się bezpośrednio ze zwyczajami i tradycjami oraz  typowym sposobem organizowania i spędzania wolnego czasu Greków, biorąc udział
w przygotowaniach i uczestnicząc w wieczorze greckim oraz obserwując weselne w Greckim wydaniu.

W wolnym czasie młodzież plażowała, grała w kosza i brała udział w turnieju gry
w siatkę, ćwiczyła na siłowni na świeżym powietrzu. W pochmurne wieczory grali w gry planszowe, kalambury, odbywały się wieczory filmowe oraz dyskoteki.

Podsumowując, praktyki w Grecji na pewno umożliwiły uczniom możliwość rozwoju zawodowego i zapewne dla wielu były niesamowitą przygodą, w czasie której poznali inną kulturę, nowych ludzi, nawiązali nowe kontakty osobiste  i zawodowe, zobaczyli inny model życia i pracy zawodowej, stali się bardziej komunikatywni, otwarci i odważni a przy okazji poprawili znajomość języka angielskiego i  greckiego.

Uczniowie oprócz zaliczonej śródrocznej praktyki zawodowej otrzymają: certyfikat Europass-Mobilność, certyfikat odbycia stażu w hotelu Golden Sun i hotelu San Panteleimon z elementami ECVET, certyfikat ukończenia kursu języka angielskiego oraz certyfikat ukończenia kursu języka greckiego.

Uczestnikami projektu byli: w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych – Wrona Karolina, Wrona Kinga, Sroka Karolina, Kanownik  Mateusz, Noszkowicz  Kamil, Kowalska  Martyna, Trzeciak  Karol, Majcher  Sara, Marzec  Gabriela, Samek  Dawid, Czapeczka  Iwona,  Fiter  Maksymilian, Sądel Aleksander, Hnatów  Natalia, Rzepka  Natalia, a w zawodzie technik hotelarstwa Ćwik Aleksandra, Łukasik Aleksandra, Cieśla Karolina, Śliwa Aleksandra, Konieczna Katarzyna, Łacna Dominika, Goc Aleksandra, Durak Kamila, Rynduch Krystian, Pawlińska Kinga, Bieniek Izabella, Drzazga Zuzanna, Fitrzyk Sylwia, Rynduch Anna, Król Justyna.

Raport z projektu “Artysta w kuchni” II mobilność  – format PDF – pobierz i przeczytaj !

Galeria zdjęć

Logotypy funduszy UE

„Cyfrowy Powiat Bocheński” - E-administracja w Powiecie Bocheńskim.

Używamy plików cookies w celu optymalnej obsługi Państwa wizyty na naszej stronie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.