Interesującym wydarzeniem okazał się wykład ulubionej ,,Trójki Filozofów”, znanych nauczycielom szkół Tischnerowskich z konferencji organizowanych co roku w Łopusznej. Jak się słyszy pierwsze słowa tego dyskursu filozoficznego, gdy się dotyka wyjątkowej korespondencji myśli w dialogu, kiedy się uczestniczy w sporze, który rodzi prawdę, ma się wrażenie, że wraca się do siebie. Tym razem ,,Trójka Filozofów” w składzie: dr Adam Workowski, dr Michał Bardel, mgr Dobrosław Kot ( Mistrz i byli studenci, dzisiaj wykładowcy, bardzo, bardzo sympatyczni) przedstawili ciekawy wykład pt.,, Myślenie w dialogu” na podstawie rozważań o metodzie sokratejskiej dochodzenia do prawdy, jej rodzenia oraz na podstawie lektury ,,Uczty” Platona.
Po wykładzie rozpoczęła się interesująca dyskusja w której wzięli udział po raz pierwszy młodzi uczestnicy spotkania. Zresztą odrobiliśmy zacnie zadanie domowe, bo przygotowaliśmy się z ,,Uczty”. Na zajęciach szkolnych rozsmakowaliśmy się w platońskim słowie, sokratejskim dialogu, spodobało nam się filozoficzne poszukiwanie prawdy o Erosie.
Bo tematem ,,Uczty” jest Eros. W spotkaniu na WSE Zespół Szkół Nr 3 reprezentowały uczennice klasy I THb: Izabela Piwowarczyk, Angelika Rudnik, Martyna Mróz, Angelika Matras, Anna Wąsik, Patrycja Piec, Kinga Maślak, Kinga Pędzik oraz uczeń klasy ITEc Krzysztof Nowakowski.
Przygotowaliśmy wspólnie pytania do analizy ,,Uczty” i ucieszyliśmy się, że pytania nasze stały się kluczem, którym filozofowie próbowali otworzyć sensy ,,Uczty”. Izabela Piwowarczyk bardzo ładnie wchodziła w dialog z filozofami poprzez pytania: ,,Dlaczego Platon posłużył się figurą Diotymy, by w tak pełny i logiczny sposób określić istotę Erosa?”, ,,Eros to dziecko Biedy i Dostatku, dlaczego, jak się dopełnia ta sprzeczność niezaspokojonego nigdy, poszukującego Erosa?”, ,,Jaki związek ma spór uczestników Uczty z obrazem Erosa ?”.
Patrząc na kwitnące kasztany, zieleń ogrodu otaczającego aulę, wsłuchując się w tę płodną, piękną dyskusję o istocie Erosa, można było ulec wrażeniu, że blisko nam do Grecji, jej kultury i tego, co dla człowieka uniwersalne. Starożytność i nowożytność przerzuciła mosty. Rynek ateński, Sokrates rozmawiający z młodymi, prawda, która jawi się w blasku i my. To spotkanie tak ważne - bo młodzi – kwiat młodzieży pięknie myśli i to myślenie ma sens. Pomyślało się, oj, pięknie się pomyślało, że... Że miłość jednak jest. Tak.
Podczas spotkania odbyły się chrzciny następnego dziecka, do Rodziny szkół Tischnerowskich została włączona Wyższa Szkoła Europejska. Kapela z Łopusznej zatańczyła ,,Zbójeckiego”, usłyszeliśmy ,,Zatonie, zatonie piórecko na wodzie”, czyli ,,Nutę o ślebodzie” (Izunia zauważyła: ,,To ta pieśń o której wspomina ksiądz Tischner w kazaniach spod Turbacza”. Oj, co to za radość dla mnie. Zaraz też obiecałam Izuni, że w drugą niedzielę sierpnia pojedziemy na ,,Mszę ludzi gór” pod samiućki Turbacz).
Dziękujemy za tę Majówkę. Filomaci równie świętowali, wierząc w potęgę i moc młodości, jej wieczne piękno.
Anna Szewczyk